Course Syllabus
Perbahasan Ulum al-Quran
1.1 Analisis perkembangan Ulum al-Quran
1.2 Analisis kepentingan Ulum a-Quran
1.3 Perbahasan asbab al-Nuzul al-Quran
1.4 Perbahasan kehujjahan Nasikh Mansukh
Perbahasan Kepada Ulum al-Hadith
2.1 Analisis perkembangan Ulum al-Hadith
2.2 Analisis kepentingan Ulum al-Hadith
2.3 Perbahasan asbab al-Wurud al-Hadith
2.4 Perbahasan Kehujahan Mukhtalaf al-Hadith
Analisis Harta Sah dan Tidak Sah Dalam Muamalat
3.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran
3.2 Hadis-Hadis berkaitan
3.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Hukum Riba dalam Muamalat
4.1 Tahap-tahap pengharaman riba dalam al-Quran
4.2 Hadis-hadis yang menjelaskan tahap-tahap pengharaman riba
4.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Larangan Maysir dalam Muamalat
5.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
5.2 Hadis Berkaitan
5.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan Jualbeli
6.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
6.2 Hadis Berkaitan
6.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan al-Rahn
7.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
7.2 Hadis Berkaitan
7.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan al-Dayn
8.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
8.2 Hadis Berkaitan
8.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan Zawil Arham
9.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
9.2 Hadis Berkaitan
9.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan Kafarah
10.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
10.2 Hadis Berkaitan
10.3 Perbahasan hukum-hakam
1.1 Analisis perkembangan Ulum al-Quran
1.2 Analisis kepentingan Ulum a-Quran
1.3 Perbahasan asbab al-Nuzul al-Quran
1.4 Perbahasan kehujjahan Nasikh Mansukh
Perbahasan Kepada Ulum al-Hadith
2.1 Analisis perkembangan Ulum al-Hadith
2.2 Analisis kepentingan Ulum al-Hadith
2.3 Perbahasan asbab al-Wurud al-Hadith
2.4 Perbahasan Kehujahan Mukhtalaf al-Hadith
Analisis Harta Sah dan Tidak Sah Dalam Muamalat
3.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran
3.2 Hadis-Hadis berkaitan
3.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Hukum Riba dalam Muamalat
4.1 Tahap-tahap pengharaman riba dalam al-Quran
4.2 Hadis-hadis yang menjelaskan tahap-tahap pengharaman riba
4.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Larangan Maysir dalam Muamalat
5.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
5.2 Hadis Berkaitan
5.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan Jualbeli
6.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
6.2 Hadis Berkaitan
6.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan al-Rahn
7.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
7.2 Hadis Berkaitan
7.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan al-Dayn
8.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
8.2 Hadis Berkaitan
8.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan Zawil Arham
9.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
9.2 Hadis Berkaitan
9.3 Perbahasan hukum-hakam
Analisis Ayat dan Hadis Ahkam Berkaitan Kafarah
10.1 Perbahasan ayat-ayat al-Quran berkaitan
10.2 Hadis Berkaitan
10.3 Perbahasan hukum-hakam
Frequently Asked Questions
Q1 : Siapa yang boleh menyertai MOOC ini?
A1 : Sesiapa sahaja yang berminat.
Q2 : Berapakan kos untuk pendaftaran kursus ini?
A2 : Kursus ini adalah percuma untuk semua.
Q3 : Bila saya boleh mula menyertai kursus ini?
A3 : Kursus ini adalah secara atas talian (online) dan pembelajaran adalah secara kendiri. Anda boleh mulakan pada bila-bila masa yang anda suka.
Q4 : Apakah syarat minimum kemahiran teknologi dan teknikal yang diperlukan dalam kursus ini.
A4 : Pelajar perlu mempunyai kemahiran asas komputer dan sedia mempelajari konsep-konsep baharu, metodologi dan teknologi yang dibangunkan untuk tujuan pendidikan.
A1 : Sesiapa sahaja yang berminat.
Q2 : Berapakan kos untuk pendaftaran kursus ini?
A2 : Kursus ini adalah percuma untuk semua.
Q3 : Bila saya boleh mula menyertai kursus ini?
A3 : Kursus ini adalah secara atas talian (online) dan pembelajaran adalah secara kendiri. Anda boleh mulakan pada bila-bila masa yang anda suka.
Q4 : Apakah syarat minimum kemahiran teknologi dan teknikal yang diperlukan dalam kursus ini.
A4 : Pelajar perlu mempunyai kemahiran asas komputer dan sedia mempelajari konsep-konsep baharu, metodologi dan teknologi yang dibangunkan untuk tujuan pendidikan.